AKO A KOMU SLÚŽIA ZDROJE EÚ PRE OBČIANSKU SPOLOČNOSŤ NA SLOVENSKU
alebo kto, komu a kam pomáha
Tlačová správa, 14. júna 2006, Bratislava
47 mimovládnych organizácií z celého Slovenska podporuje výzvu Vláde SR v otvorenom liste zrerejnenom dnes v Bratislave. Ich problémy pri realizácii a financovaní programov Európskeho sociálneho fondu (ESF), Fondu sociálneho rozvoja (FSR) a Iniciatívy Spoločenstva EQUAL začínajú nadobúdať obludný charakter. Ľudia v týchto organizáciách realizujú, a zatiaľ vo väčšine prípadov aj sami financujú, aktivity v rámci projektov schválených v rokoch 2004 – 2005, čím fakticky napĺňajú úlohy, ktoré sa vláda zaviazala plniť vo vzťahu k EÚ. Vláda však svoje záväzky neplní.
Finančné prostriedky sa už vyše roka nedostávajú k ich prijímateľom. Hlavnými príčinami sú zle nastavené mechanizmy plánovania, komunikácie, rozhodovania, riadenia, monitoringu a kontroly pri čerpaní fondov, zložitá a neprehľadaná administratívna mašinéria, neustále sa meniace pravidlá vyúčtovania minutých prostriedkov, nedostatočná komunikácia medzi jednotlivými rezortmi a ich neadekvátna koordinácia a absencia partnerského prístupu k realizátorom projektov. Aj zmluvné podmienky realizácie projektov sú nastavené tak, že mimovládne organizácie sú v nepriaznivej pozícii a v nerovnocennom až podriadenom postavení a žijú v obavách, či im vôbec niekedy budú ich výdavky na projekty uhradené. Nerefundované prostriedky pritom u niektorých organizácií dosahujú státisíce korún. Niekoľkostupňový kontrolný mechanizmus vytvorený ministerstvami je premrštený a neefektívny a postupne sa stal reálnou prekážkou realizácie projektov a brzdou efektívnej práce na oboch stranách.
Vláda na svojom rokovaní dňa 7. júna 2006 uznesením schválila správu o implementácii a čerpaní predvstupových nástrojov, štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu k 30. aprílu 2006. Pri podrobnejšom preštudovaní súvisiacich materiálov sa dá dozvedieť, že fondy sa míňajú a všetko v zásade prebieha podľa schválených pravidiel a podpísaných zmlúv. Medzi sumami, ktoré sa vláda zaviazala poskytnúť jednotlivým organizáciám na realizáciu verejnoprospešných aktivít, a sumami, ktoré im reálne vypláca, je však výrazný nepomer. Inými slovami, jedna vec je nakontrahovať zmluvy a druhá vec je plniť zmluvné záväzky.
K 30. 4. 2006 bolo celkovo zazmluvnených 69% plánovaného objemu finančných prostriedkov európskej pomoci, čo je 42,36 miliárd korún a k 30. 6. 2006 vláda plánuje mať zazmluvnených až 86,57%, čo by bolo 53,1 miliárd korún. V mnohých prípadoch je percento stavu čerpania – čiže prostriedky, ktoré mimovládne organizácie skutočne dostali - veľmi nízke: niekde dokonca iba 10 a menej percent. V tejto fáze sú však už projekty realizované aj financované mimovládnymi organizáciami často aj na 50 a viac percent.
Zadržiavanie refundačných platieb nemusí byť náhodné a môže slúžiť na účely čo najdlhšieho zotrvania prostriedkov Slovenskej republiky určených na realizáciu projektov v rámci štrukturálnych fondov v štátnom rozpočte. Okrem toho, že takýto postup je v hrubom rozpore s legislatívou Európskeho spoločenstva (konkrétne s nariadením Rady EÚ č. 1260/99 o všeobecných ustanoveniach o štrukturálnych fondoch, ktoré ukladá platobnému orgánu zabezpečiť, aby koneční príjemcovia obdržali platby príspevkov fondov čo najrýchlejšie, a ktoré zakazuje tieto platby zadržiavať), je zároveň ohrozením zmyslu práce a samotnej podstaty existencie mimovládnych organizácií – recipientov pomoci, na ktorých vláda prenáša bremeno plnenia svojich záväzkov a ktorých tým nemilosrdne vrhá do bahna beznádeje a neriešiteľných finančných problémov.
V dôsledku neplnenia si povinností Vládou SR a jednotlivými zodpovednými ministerstvami teda hrozí, že jednotlivé projekty nielenže nebudú môcť byť dokončené, ale že aj doteraz vynaložené prostriedky vyjdú nazmar, čo by znamenalo nenaplniť nielen ciele projektov, ale aj záväzky Vlády SR voči Európskemu spoločenstvu. Vo väčšine prípadov pritom ide o prostriedky z vlastných zdrojov mimovládnych organizácií, ktorými de facto úverujú štát. Takáto situácia je absurdná. V demokratickej krajine má byť záujmom štátu cez svoje programy finančne podporovať občiansku spoločnosť, a nie naopak.
V ďalšom programovacom období na roky 2007 – 2013 prídu na Slovensko ešte väčšie objemy finančnej pomoci z EÚ. Ak má Slovenská republika tieto zdroje zmysluplne využiť, musí jej vláda svojim občanom a občiankam, ale aj Európskemu spoločenstvu, ukázať, že má úprimný záujem na vytvorení korektných pravidiel, adekvátnych podmienok a efektívnych mechanizmov garantujúcich napĺňanie cieľov, na ktoré sú a budú tieto prostriedky určené. To si však bude bezpodmienečne vyžadovať korektný a partnerský prístup a úprimný záujem o spätnú väzbu a návrhy riešení zo strany konečných prijímateľov pomoci.
Mimovládne organizácie preto vyzývajú Vládu SR a jednotlivé zodpovedné ministerstvá, aby sa s plnou vážnosťou a zodpovednosťou zhostili úloh, ktoré im vyplývajú tak z ústavy a zákonov Slovenskej republiky, ako aj zo záväzkov voči Európskemu spoločenstvu, a v neposlednom rade tiež zo záväzkov voči občianskej spoločnosti. Žiadajú ich, aby neodkladne a na partnerskej báze vykonali potrebné kroky, legislatívne úpravy a systémové opatrenia na nápravu neúnosného stavu a maladministrácie pri implementácii fondov Európskeho spoločenstva v Slovenskej republike. Akákoľvek vláda musí brať vážne verejný záujem občanov a občianok Slovenskej republiky. Je pritom jedno, či je pred voľbami alebo po nich. Už včera bolo totiž neskoro.
Šarlota Pufflerová, Občan a demokracia, tel: 02 5292 5568 (0905 471 164)
Štefan Hajdu, Fundament, tel: 047 5631 983
Jana Cviková, Aspekt, tel: 02 5262 4621