OTVORENÝ LIST MIMOVLÁDNYCH ORGANIZÁCIÍ VLÁDE SR

Ako a komu slúžia zdroje EÚ pre občiansku spoločnosť na Slovensku
alebo kto, komu a kam pomáha

Predseda/kyňa vlády Slovenskej republiky
Podpredseda/kyňa vlády Slovenskej republiky pre európske záležitosti, ľudské práva a menšiny
Minister/ka financií Slovenskej republiky
Minister/ka práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky
Minister/ka školstva Slovenskej republiky
Minister/ka výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
Minister/ka spravodlivosti Slovenskej republiky

Problémy mimovládnych organizácií na celom území Slovenska pri realizácii a financovaní programov Európskeho sociálneho fondu (ESF), Fondu sociálneho rozvoja (FSR) a Iniciatívy Spoločenstva EQUAL začínajú nadobúdať obludný charakter. Ľudia v týchto organizáciách realizujú, a zatiaľ z väčšej časti aj sami financujú, aktivity v rámci projektov schválených v rokoch 2004 – 2005, čím fakticky napĺňajú úlohy, ktoré sa vláda zaviazala plniť vo vzťahu k EÚ. Vláda však svoje záväzky neplní.

Finančné prostriedky sa už vyše roka nedostávajú k ich prijímateľom. Hlavnými príčinami sú zle nastavené mechanizmy plánovania, komunikácie, rozhodovania, riadenia, monitoringu a kontroly pri čerpaní fondov, zložitá a neprehľadaná administratívna mašinéria, neustále sa meniace pravidlá vyúčtovania minutých prostriedkov, nedostatočná komunikácia medzi jednotlivými rezortmi a ich neadekvátna koordinácia a absencia partnerského prístupu jednotlivých ministerstiev vo vzťahu k realizátorom projektov. Mnohé mimovládne organizácie ani po niekoľkých vyúčtovaniach a dávno po plánovanom ukončení projektov nedostali ani časť z finančných prostriedkov, na ktoré majú podpísané projektové zmluvy a ktoré im mali byť bez prieťahov refundované (keďže to, čo bolo dohodnuté, poctivo realizujú). V dôsledku toho nemôžu pokračovať v rozbehnutých aktivitách a často sa dokonca stávajú dlžníkmi a nedôveryhodnými partnermi. Nie vlastnou vinou musia opakovane žiadať o predĺženie trvania projektu. Finančné riadenie projektov tak viazne v začarovanom kruhu: lehoty platieb zo strany štátu sa viažu na splnenie podmienok a na pravidlá, ktoré sa v priebehu implementácie menia a ktoré sú niekedy dokonca v rozpore s platnou legislatívou. Nekonečným odsúvaním realizácie platieb zo strany ministerstiev je vážne ohrozené samotné fungovanie organizácií a mnohým, najmä tým menším v regiónoch, reálne hrozí zánik.

Skutočnosť je teda taká, že na prebujnelú administratívu okolo projektov často ide omnoho viac energie, kapacity (a teda aj zdrojov) než na samotné aktivity. Je to plytvanie odbornou a zároveň ľudskou kapacitou aktívnych občanov a občianok a v neposlednom rade aj ohrozovanie prírodných zdrojov (zbytočne minutý papier, toner, umelohmotné obaly....). Niekoľkostupňový kontrolný mechanizmus vytvorený ministerstvami je premrštený a neefektívny – postupným „vylepšovaním“ sa stal reálnou prekážkou realizácie projektov a brzdou efektívnej práce na oboch stranách. Je známe, že kým v EÚ sa uplatňuje 1-násobná a 20- percentná kontrola (kontroluje sa námatkovo 20% účtovnej dokumentácie), v SR je kontrola 3 až 4-násobná a 100-percentná (všetka dokumentácia sa kontroluje tri až štyrikrát).

Na rozdiel od organizácií verejného sektora nemôžu často mimovládne organizácie žiadať o zálohové platby, ale iba o refundácie (napr. v rámci programu ESF na Ministerstve školstva); tiež možnosť odstúpenia od zmluvy ministerstvami je takmer neobmedzená (opak je pravdou pre MVO). Zmluvné podmienky realizácie projektov sú teda nastavené tak, že mimovládne organizácie sú v nepriaznivej pozícii a v nerovnocennom až podriadenom postavení a žijú v obavách, či im vôbec niekedy budú ich výdavky na projekty uhradené. Ukazuje to viac ako ročná skúsenosť, kedy ľudia z mnohých organizácií práve z tohoto dôvodu dlho mlčali o svojich problémoch. V ďalšej fáze sa pokúšali najprv nedostatky signalizovať, neskôr pomenovať, potom o nich otvorene hovoriť a napokon spísali petíciu. To, čo sa nedávno v pravidlách predsa len zmenilo smerom k dlho sľubovanému zjednodušeniu administrácie, však nie je komplexným a systémovým riešením a nerieši nezrealizované platby za celý minulý rok. Nerefundované prostriedky pritom u niektorých organizácií dosahujú státisíce korún, hoci, paradoxne, schválenie celej platby často viazne – obrazne povedané - na uznaní 14-korunového lístka na MHD.

Inštitúcie štátu sa k aktívnym občanom a občiankam realizujúcim projekty správajú bez rešpektu k ich práci - podozrievavo a s nedôverou - hoci jej výsledky či produkty majú slúžiť občianskej spoločnosti a verejnému záujmu. Namiesto toho, aby si vážili úsilie posilňujúce občanov a občianky, aby ocenili nezávislé aktivity často dopĺňajúce, a nezriedka dokonca aj suplujúce úlohy a povinnosti štátu, neraz útočia na ich ľudskú dôstojnosť a integritu prístupom, ktorý nemá ďaleko od šikany. A čo je najhoršie, všetko je brané formalisticky a nik zo zodpovedných neberie vážne dnes už existenčné problémy nielen organizácií, ale aj ľudí realizujúcich mnohé potrebné činnosti v regiónoch Slovenska.

Vláda na svojom rokovaní dňa 7. júna 2006 uznesením schválila správu o implementácii a čerpaní predvstupových nástrojov, štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu k 30. aprílu 2006[1]. Dalo by sa očakávať (a bolo by prirodzené), že v nej budú obsiahnuté aj problémy, s ktorými sa potýkame. Opak je však pravdou. Keď si občania alebo občianky podrobnejšie preštudujú materiály súvisiace s predloženou a schválenou správou, dozvedia sa, že fondy sa míňajú, že síce boli upravené finančné plány programových dokumentov vrátane návrhu realokácie finančných prostriedkov, ale v zásade všetko beží podľa schválených pravidiel a podpísaných zmlúv.

Mnohé však vysvetľujú tabuľky priložené k správe. Sú síce neprehľadné (až je ťažké ubrániť sa dojmu, že ide o zámer), avšak pri podrobnejšom skúmaní predložených čísel sa dá dospieť k jednoznačnému záveru, že medzi sumami, ktoré sa vláda zaviazala poskytnúť jednotlivým organizáciám na realizáciu verejnoprospešných aktivít, a sumami, ktoré im reálne vypláca, je výrazný nepomer. Inými slovami, jedna vec je nakontrahovať zmluvy a druhá vec je plniť zmluvné záväzky.

Čísla, ktoré vláda vykazuje smerom k Európskej komisii ako objem zmluvných záväzkov s konečnými prijímateľmi pomoci, sú nasledovné: k 31. 12. 2005 bolo zazmluvnených 57% plánovaného objemu finančných prostriedkov európskej pomoci, čo je 35 miliárd korún, k 30. 4. 2006 to bolo už 69 %, čiže 42,36 miliárd korún, a k 30. 6. 2006 vláda plánuje mať zazmluvnených až 86,57%, čo by bolo 53,1 miliárd korún.

V tabuľkách dokumentujúcich skutočný stav čerpania prostriedkov štrukturálnych fondov a spolufinancovania projektov zo štátneho rozpočtu je však možné nájsť údaje, ktoré usvedčujú vládu, že situácia nie je až taká ružová, ako sa ju vláda snaží prezentovať. V mnohých prípadoch je percento stavu čerpania veľmi nízke - niekde dokonca iba 10 a menej percent. V tejto fáze sú však už projekty realizované aj financované mimovládnymi organizáciami často aj na 50 a viac percent. Navyše, aj pomer medzi zdrojmi, z ktorých boli tieto čerpané prostriedky uhradené (zdroje Európskeho spoločenstva a zdroje Slovenskej republiky), je prudko nerovnovážny. Aj to málo, čo sa zatiaľ pri refundačných a zálohových platbách vyčerpalo, je podľa vládou schválených dokumentov významnou mierou hradené z finačných zdrojov Európskeho spoločenstva, ktoré už boli na Slovensko zaslané (v programoch ESF, kde schválené a zazmluvnené projekty mali byť z 50% podporené zo zdrojov Európskeho spoločenstva a z 50 % zo zdrojov SR, je to z európskych zdrojov často aj viac ako 70%). Slovenská vláda, ktorá sa zaviazala jednotlivé programy spolufinancovať vkladom zo štátneho rozpočtu, v skutočnosti zatiaľ prispela len nižším percentom prostriedkov určených na tento účel zo štátneho rozpočtu.

Vláda teda ani v tomto smere neplní svoj záväzok. Zadržiavanie refundačných platieb nemusí byť náhodné a môže slúžiť na účely čo najdlhšieho zotrvania prostriedkov SR určených na realizáciu projektov v rámci štrukturálnych fondov v štátnom rozpočte. Okrem toho, že takýto postup by bol v hrubom rozpore s legislatívou Európskeho spoločenstva (konkrétne s nariadením Rady EÚ č. 1260/99 o všeobecných ustanoveniach o štrukturálnych fondoch, ktoré ukladá platobnému orgánu zabezpečiť, aby koneční príjemcovia obdržali platby príspevkov fondov čo najrýchlejšie, a ktoré zakazuje tieto platby zadržiavať), je zároveň ohrozením zmyslu práce a samotnej podstaty existencie mimovládnych organizácií – recipientov pomoci, na ktorých vláda prenáša bremeno plnenia svojich záväzkov a ktorých tým nemilosrdne vrhá do bahna beznádeje a neriešiteľných finančných problémov.

V dôsledku neplnenia si povinností Vládou SR a jednotlivými zodpovednými ministerstvami teda hrozí, že jednotlivé projekty nielenže nebudú môcť byť dokončené, ale že aj doteraz vynaložené prostriedky vyjdú nazmar, čo by znamenalo nenaplniť nielen ciele projektov, ale aj záväzky Vlády SR voči Európskemu spoločenstvu. Vo väčšine prípadov pritom ide o prostriedky z vlastných zdrojov mimovládnych organizácií, ktorými de facto úverujú štát. Takáto situácia je absurdná. V demokratickej krajine má byť záujmom štátu cez svoje programy finančne podporovať občiansku spoločnosť, a nie naopak.

Ekvilibristika s číslami nikomu – ani vláde, ani mimovládnym organizáciám – nepomôže vyriešiť podstatu problému. V ďalšom programovacom období na roky 2007 – 2013 totiž prídu na Slovensko ešte väčšie objemy finančnej pomoci z EÚ. Ak má Slovenská republika tieto zdroje zmysluplne využiť, musí jej vláda svojim občanom a občiankam, ale aj Európskemu spoločenstvu, ukázať, že má úprimný záujem na vytvorení korektných pravidiel, adekvátnych podmienok a efektívnych mechanizmov garantujúcich napĺňanie cieľov, na ktoré sú a budú tieto prostriedky určené. To si však bude bezpodmienečne vyžadovať korektný a partnerský prístup a úprimný záujem o spätnú väzbu a návrhy riešení zo strany konečných prijímateľov pomoci (čo, nakoniec, vo svojom podrobnom a erudovanom stanovisku konštatuje aj Najvyšší kontrolný úrad, ktorý identifikoval celý rad rizikových faktorov brzdiacich napredovanie procesu implementácie štrukturálnych fondov).[2]

Vyzývame preto Vládu SR a jednotlivé zodpovedné ministerstvá, aby sa s plnou vážnosťou a zodpovednosťou zhostili úloh, ktoré im vyplývajú tak z ústavy a zákonov Slovenskej republiky, ako aj zo záväzkov voči Európskemu spoločenstvu, a v neposlednom rade tiež zo záväzkov voči občianskej spoločnosti. Žiadame ich, aby neodkladne a na partnerskej báze vykonali potrebné kroky, legislatívne úpravy a systémové opatrenia na nápravu neúnosného stavu a maladministrácie pri implementácii fondov Európskeho spoločenstva v Slovenskej republike. Akákoľvek vláda musí brať vážne verejný záujem občanov a občianok Slovenskej republiky. Je pritom jedno, či je pred voľbami alebo po nich. Už včera bolo totiž neskoro.

Názov organizácie Adresa Telefón / Fax Štatutárny/-a zástupca/-kyňa
1. Občan a demokracia Ul. 29. augusta 38
81109 Bratislava
02/52925568
02/52920426
Šarlota Pufflerová
2. Občianske združenie Fundament Francisciho 1
97901 Rimavská Sobota
047/5631983 Štefan Hajdú
3. Občianska Sieť Strednej a Východnej Európy Kapitalská 13
97401 Banská Bystrica
048/41522468
anna@ceecn.net
Anna Karailieva
4. Centrum sociálnej pomoci mladým Jána Kármana 26
8401 Lučenec
047/4332334 Eva Demeová
5. OZ RODON Klenovec Nám. K. Salvu 61
8055 Klenovec
047/5484947 Stanislava Zvarová
6. Občianske združenie Patrónus Čičarovce 21
07671 Čičarovce
056/6383654
patronus@stonline.sk
Zuzana Nagyová
7. Partnerstvo sociálnej inklúzie Košice a Košice okolie Hlavná 68
04001 Košice
0907/104153
psi.ke1@inmail.sk
Mgr. Pavel Hansut
8. Združenie Pčola Levočská 38
06401 Stará Ľubovňa
0910/598858
pcola@sinet.sk
Pavel Petráš
9. Nadácia Ekopolis Komenského 21
97401 Banská Bystrica
048/4145478 Peter Medveď
Marcel Zajac
10. Občianske združenie EUREA Tupého 25/A
84511 Bratislava
0903/185689 RNDr. Martin Plesch, PhD
11. KC SPOLU Cminianske Jakubovany 21
08233 okr.Prešov
051/7795009 Mgr. Pigulová M.
12. OZ CEPTA – Centrum pre trvaloudržatelné alternatíy Nográdyho 39
96001 Zvolen
0905/581076
lisinsky@changenet.sk
Daniel Lešinský
13. S.S.C.I.T. Francisciho 1
97901 Rimavská Sobota
0908/609540
predseda@sscit.net
Róbert Lux
14. únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska Sekulska 1
84250 Bratislava
02/65420844
kocanova@unss.sk
Lucia Kočanová
15. OZ Prosperita Spiša Tr. 1. mája 53/21
05205 Spišská Nová Ves
053/4423316 Ing. Janka Pisková
16. Občianske združenie Košická organizácia vozičkárov-NŽ Talinská 1
04001 Košice
055/6749429
kov@changenet.sk
Anton Benča
17. OZ CUSUS Čadca Ul.17.novembra 1258
02201 Čadca
0905/898280
cusus@stonline.sk
Peter Bronček
18. OZ Vidiecky parlament Banskobystrického kraja Námestie SNP 7
97401 Banská Bystrica
048/4152024
bbvipa@vipa.sk
Ing. arch. Peter Rusnák
19. Centrum komunitného rozvoja Farská 46
94901 Nitra
037/7728151 Mgr. Bohdan Smieška
20. KERIC, občianske združenie Nábrežná 1351
02201 Čadca
041/4335685
keric@keric.sk
Miriam Petríková
21. Občianske združenie Integrácia postihnutého dieťaťa Kollárova 55
97401 Banská Bystrica
0905/824380
bibiana_n@hotmail.com
Bibiana Novakovová
22. Klub Strážov Považská Bystrica 0907/034666
smatana@strazov.sk
Juraj Smatana
23. Občianske združenie SOSNA Zvonárska 12
04001 Kosice
055/6251903 Stefan Szabó
24. Spoločnosť pre trvalo udržateľný život v SR Starotursky chodnik 1
81101 Bratislava
02/54413968 Mikulas Huba
25. Konzultačné a informačné centrum EDUKOS J.Ťatliaka č.8
02601 Dolný Kubín
043/5863539 Eva Vajzerová
26. RVC-ZO, so sídlom v Štrbe Hraničná 12
05801 Poprad
052/7728862 Danuša Beláková
27. Gréckokatolícka diecézna charita Hlavná 2
08001 Prešov
051/7723970 Ing. Maroš Šatný
28. SOCIA – nadácia na podporu sociálnych zmien Legionárska 13
83104 Bratislava
02/55645214-5 Helena Woleková
29. Asociácia terénnych soc. pracovníkov Hlavná 44
08221 Veľký Šariš
051/7483990
0905/755238
Ladislav Babuščák
30. ETP Slovensko – Centrum pre udržateľný rozvoj Zemplínska 15/A
04001 Košice
055/7288856,57,58 Slávka Mačáková
31. Občianske združenie BOVAP Partizánska 17
98401 Lučenec
047/4330361
oz.bovap@post.sk
Ing. Zoltán Vasky
32. Nadácia za toleranciu a proti diskriminácii Benediktiho 5
Bratislava
02/52635428 prof. Miroslav Kusý
33. Nadácia Integra Partizánska 6
81103 Bratislava
02/63813557 Marek Markuš
34. Spoločnosť ľudí dobrej vôle Mäsiarska č. 13
04001 Košice
055/6257982
055/6221397
Iveta Liberková
35. ANDROS Radvanská 12
81101 Bratislava
02/54651154
02/54630657
PhDr. Andrej Kováč
36. Kolpingovo dielo na Slovensku Spišská Kapitula 15
05304 Spišské Podhradie
++421/456929281
++421/456929282
Margita Marková
37. Partneri pre sociálny rozvoj a pomoc Požiarnická 17
08001 Prešov
0903/040530
051/7721737
psrp@kryha.sk

Ľuboš Klimek
38. OZ PSI Šariš Čapajevova 9
08001 Prešov
051/7711211
0905/436538
Mgr. Alexander Mušinka
39. SAIA Prešov, n.o. Ul. 17. novembra 11
08001 Prešov
051/7711676 Juliana Hajduková
40. REC Slovensko Vysoká 18
81106 Bratislava
02/52632942 Michal Deraj
41. Centrum rodových štúdií FIF UK Gondova 2
81801 Bratislava
02/59244309
02/592044287
Daniela Drobná
42. ZAR-KON Lučenská 83
99001 Veľký Krtíš
047/4830864
zarkon@slovanet.sk
Ing. Martina Pavlovkinová
43. Regionálne vzdelávacie centrum Prešov Námestie mieru 2
08001 Prešov
051/7734215 Dušan Demčák
44. Únia žien Slovenska
Krajská organizácia Košice
Hlavná 68
04001 Košice
055/6257386 Mária Hustatyová
45. Združenie na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím Švabinského 7
85101 Bratislava
02/63814987,968
zpmpvsr@changenet.sk
Ladislav Krajčovič
46. Priatelia Zeme-CEPA Ponická Huta 65
97633 Poniky
048/4193718 Juraj Zamkovský
47. OZ ROMAR K Starej Tehelni 5/A
08001 Prešov
Mgr. Peter Németh

Na vedomie:
Európska komisia
Monitorovací výbor pre Rámec podpory Spoločenstva
Monitorovací výbor pre Sektorový operačný program Ľudské zdroje
Monitorovací výbor pre Jednotný programový dokument Cieľ 3
Monitorovací výbor pre Iniciatívu Spoločenstva EQUAL
Nezávislý občiansky tím na monitoring fondov Európskej únie
Odbor boja proti korupcii Úradu vlády Slovenskej republiky
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky
Verejný ochranca práv Slovenskej republiky

© 2010 Občan, demokracia a zodpovednosť